Frame Drums – Bendir


Ονομάζουμε FRAME Drums τα κρουστά μεμβρανόφωνα, όταν το ύψος τους είναι μικρότερο της διαμέτρου της μεμβράνης. Είναι όργανα που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι από τους αρχαίους χρόνους, με έντονη χρήση στις γιορτές και τις τελετουργίες, σε πολλά σημεία του πλανήτη από διάφορους πολιτισμούς. Είναι τα bendir,τα κάθε είδους ντέφια και άλλα, σε άπειρες παραλλαγές και με πολλούς τρόπους παιξίματος. Ακουμπισμένα στα γόνατα, κρατημένα με τα χέρια και ανάμεσα στα πόδια. Παίζονται άλλοτε με τα δάχτυλα και άλλοτε με μπαγκέτες. Τα συναντάμε ανά τον κόσμο με πολλά ονόματα, όπως Bendir, Tar, Duff, Tamborello, Bodhran, Gaval, Doira, Ντέφι, Νταχαρές, κλπ. Στους πολιτισμούς της Μεσογείου και της Μεσοποταμίας, πολύ συχνά τα έπαιζαν γυναίκες και ήταν συνυφασμένα με θηλυκές θεότητες.
Τα τελευταία χρόνια καλλιεργείται ένας σύγχρονος τρόπος παιξίματος, με τεχνικές που προέρχονται από πολλές παραδόσεις. Αυτό, κάνει τη χρήση των οργάνων αυτών ευέλικτη, τα κάνει να μπορούν να συνοδεύσουν οποιοδήποτε μουσικό είδος, κρατώντας ταυτόχρονα τον τεκετουργικό, αλλά και επικοινωνιακό χαρακτήρα τους.
Είναι κάτάλληλα για solo , αλλά και ομάδικές εκτελέσεις, για αυτοσχεδιασμό, αλλά και για συνοδεία τραγουδιών και οργανική μουσική. Μπορούν να συνοδεύσουν τη φωνή, αλλά και να την οδηγήσουν, με τους πλούσιους τόνους και αρμονικές που παράγουν. Μπορούν να συνοδεύσουν απαγγελία, αλλά και κίνηση, γι’αυτό είναι πολύ ενδιαφέρουσα η χρήση τους και από ηθοποιούς.

Τα Bendir, όπως συνηθίζουμε να αποκαλούμε κυρίως στην Ευρώπη, είναι τα όργανα που δεν έχουν ζήλια (μεταλλικούς δίσκους). Παραδοσιακάς, Bendir ονομάζουν στην
Βόρεια Αφρική τα όργανα που έχουν στην πίσω μεριά του δέρματος χορδές, με απότέλεσμα έναν τριζάτο ήχο.
Καλώς ήρθατε σε ένα ταξίδι μαγικών και ευαίσθητων ήχων!

Frame drums – Bendir διδάσκει ο Σόλης Μπάρκη
Το μάθημα είναι μια γνωριμία με την οικογένεια των frame drums, αρχίζοντας από τα μπεντίρ και αγγίζοντας και άλλα όργανα της οικογένειας αυτής. Τεχνικές, ρυθμοί παραδοσιακοί και όχι μόνο, σταγόνες εθνολογίας και όλα αυτά σε συνδυασμό με βασικά στοιχεία του κονακόλ, δηλαδή ενός ινδικού συστήματος ρυθμικών συλλαβών.

Ο Σόλης Μπάρκη γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι μουσικός, εικονογράφος και δημιουργός κόμικς. Δημοσιεύονται εργασίες του σε βιβλία και περιοδικά και έχει συμμετάσχει σε ελληνικές και διεθνείς εκθέσεις. Διδάχτηκε κρουστά της Μεσογείου ,της Περσίας και της Αφρικής κοντά στον Μιχάλη Κλαπάκη και τον Λευτέρη Γρηγορίου.
Ασχολείται με όλα τα είδη των κρουστών οργάνων και με το Αυστραλέζικο didjeridoo. Αγαπάει και εστιάζει στα ηχοχρώματα και τις ηχητικές εικόνες. Ειδικεύεται στα frame drums (Bendir και παντός είδους ντέφια). Είναι ή ήταν μέλος σε συγκροτήματα όπως Μαγικό Χαλί, Dingo, Θέρος, Δάχτυλα της Εκάτης, Κρουστά της Τάκη, Λύραυλος. Εχει συνεργαστεί με τους Μιχάλη Νικολούδη, Βασίλη Ρακόπουλο, Ross Daly, Omar Faruk Tekbilek, Νένα Βενετσάνου, Κρίστη Στασινοπούλου, Σπυριδούλα, Γιώτα Βέη, Αναστασία Μουτσάτσου, Βαγγέλη Φάμπα, Νίκο Τουλιάτο, Νίκο Ξυδάκη ,Tάκη Φαραζή , Μίμη Πλέσσα , Αλκη
Καλούμενο, τον Νότη Μαυρουδή,καθώς και την Nana Simopoulos , τον Λευτέρη Γρηγορίου και τελευταία με την αρπίστρια και συνθέτιδα Clio K. Έχει κυκλοφορήσει μία συνεργασία του με την Lamia Bedioui, μία συνάντηση φωνής και κρουστών, με τίτλο FIN’AMOR. Συμμετέχει σε χορευτικές και θεατρικές ομάδες, όπως το Θέατρο της Άνοιξης, το Θεσσαλικό Θέατρο,το Εθνικό Θέατρο, η ομάδα ΑΜΑΛΓΑΜΑ και η ομάδα της Νατάσσας Ζούκα. Συμμετέχει σε παραστάσεις παραμυθιών,θεάτρου και αφήγησης. Εχει συνεργαστεί με τις: Μελίνα Καρακώστα, Αγνή Στρουμπούλη, Μάνια Μαράτου, Μαρία Σάββα, Γιώργο Ευγενικό και Σμαράγδα Αποστολάτου. Κατά διαστήματα παρουσιάζει μια προσωπική δουλειά σε μορφή παράστασης με τον τίτλο « Κρουστή Παραμυθία».